بلگ راتا | شبكه خبري ايران بلگ راتا | شبكه خبري ايران .

بلگ راتا | شبكه خبري ايران

سوغات زنجان يعني چه؟ آيا فروشگاه اينترنتي سوغاتي زنجان وجود دارد؟

به احتمال زياد بازديدكنندگان زنجان از سفر به اين شهر كه صنايع دستي بسيار متنوع و غذاهاي لذيذ را در خود جاي داده است، دست خالي را ترك نمي كنند.

علاوه بر زنجان قصد داريم امروز به اين شهر سفر كنيم تا از آن سوغاتي هاي خوشمزه بخريم. سوغات زنجان از چاقو و صنايع دستي گرفته تا شيريني و غذا در انواع طعم ها. قرار است سوغاتي هاي جذاب زنجان را در چمدان خود دريافت كنيد پس آن را خالي كنيد. با رهي نو همراه باشيد.

معرفي سوغات زنجان

صنايع دستي بسياري از زنجاني ها وجود دارد كه از آن جمله مي توان به موم، نقره، مليله دوزي، گلدوزي، چاقو و قالي بافي اشاره كرد. بنابراين براي شما خوب است كه هر سوغاتي كه دوست داريد بياوريد. انواع شيريني ها و نان هاي سنتي مي توانند باعث خوشحالي شما عزيزان شوند حتي پيازچه. اگر به زنجان سفر مي كنيد، حتما شيريني هاي خوشمزه زنجاني را از دست ندهيد. معرفي نان و شيريني زنجاني براي شيرين كردن دهانتان با هم.

ليست صنايع دستي زنجان

نه تنها غذاها در چين محبوبيت خاصي دارند، بلكه صنايع دستي نيز هستند. صنايع دستي زنجان قطعا يكي از بهترين سوغاتي هايي است كه مي توانيد از اين شهر به خانه بياوريد.

چاقوهاي معروف زنجان

سوغات معروف زنجان چاقو است. از قديم الايام در زنجان چاقو ساخته مي شده است و امروزه دستگاه هاي پيشرفته چاقوسازي باعث شده تا اين صنعت محبوبيت و جذابيت خود را حفظ كند. چاقوهاي زنجاني پس از چكش كاري و حرارت دادن تيز و تيزتر مي شوند. در زنجان چاقوها انواع كاركرد دارند و مي توان از دوام آن اطمينان داشت.

چاقو زنجان

ناگفته نماند كه چاقوهاي زنجاني به دليل تيزي معروف هستند. اين چاقوها با دسته هاي نسوز و تيغه هاي ضد زنگ ساخته مي شوند و مشخص است كه چاقوي زنجاني يكي از بهترين چاقوها براي آشپزخانه است. از زمان هخامنشيان در زنجان چاقو ساخته مي شد. بيش از 200 نوع چاقو در زنجان يافت مي شود و چاقوهاي آشپزخانه در نوع خود بي نظير هستند.

گلدوزي روي مليله قديمي ترين هنر دست زنجان است

مليله دوزي زنجان مربوط به قرن دهم مي باشد كه آن را به يكي از قديمي ترين صنايع دستي تبديل كرده است. در دوره سلجوقيان رونق اين صنعت و در دوره صفويه اوج گرفت. مليله كاري در آثار تاريخي زنجان سابقه طولاني دارد. صنعت، شاخه اي از هنر فلزكاري است كه پيش از دوران پهلوي و از هنرهاي بومي زنجان بوده است. بازارهاي زنجان را بگرديد و به دنبال طرح هاي منحصر به فرد بته جكه، فرنگي و پيچك باشيد. سوغات زنجان احتمالا يكي از خاطره انگيزترين سوغات شما خواهد بود.

يكي از هنرهاي قديمي ايراني مسگري است

بشريت ابتدا مس را كشف كرد. مسگري نيز به عنوان يكي از قديمي ترين هنرهاي ايران، سابقه اي طولاني دارد. در هر شهري بازاري به نام بازار مس پيدا مي كنيد كه قدمت آن به دوران باستان بازمي گردد.زنجان بازاري از دوران سلجوقيان و ايلخانان نيز دارد. فلز در اين صنعت براي ايجاد نقش و نگار تراشيده مي شود. از ميان غذاهاي بي‌نظير و زيبايي كه در بازار مسگرهاي زنجان مي‌توانيد پيدا كنيد، مي‌توانيد آن‌ها را به عزيزانتان و افرادي كه به دنبال خواص درماني اين ظروف هستند هديه دهيد.

در اينجا برخي از صنايع دستي معروف زنجاني را در ميان صنايع دستي متعدد زنجاني ذكر مي كنيم.

مليله كاري

سوزن دوزي

dyeing

آثار هنري مينياتور و منبت

Charuq

نمد بافي

قالي بافي

جاجيم بافي

ظروف مسي

سوغات زنجان را از كجا بخريم؟

بازار زنجان همه چيز مورد نياز شما را دارد، از سير گرفته تا پياز. براي رسيدن به بازار بايد به چهارراه اميركبير برويد. جهت گرفتن اين بازار شما را به سعدي جنوبي مي رساند. در سبزه ميدان بازار به دو قسمت بالا و پايين تقسيم مي شود كه از ميدان فردوسي شروع مي شود.

در بازار پايين انواع صنايع دستي به نمايش گذاشته شده است. در سرتاسر بازار بالا، قاليچه، فرش و مليله به نمايش گذاشته شده است. جايي مثل جايي كه در آن قدم مي زنيد و سوغاتي هاي زنجان پيدا مي كنيد به زمان آقا محمدخان قاجار برمي گردد.

انتخاب هتل در نزديكي بازار زنجان ساده ترين راه براي اطمينان از دسترسي شما به هر آنچه در زنجان نياز داريد است. تجربه سفر به زنجان چگونه بود؟ آيا مي توانيد به سوغاتي ديگري فكر كنيد؟


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۵۲:۰۶ توسط:بلاگ-راتا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :